سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و در باره کسانى که از جنگ در کنار او کناره جستند ، فرمود : ] حق را خوار کردند و باطل را یار نشدند . [نهج البلاغه]
اندیشه
 
سخنرانی \سید حسن نصرالله\

سخنرانی "سید حسن نصرالله" دبیر کل حزب الله لبنان درباره آخرین تحولات منطقه

وی در ابتدای این سخنرانی گفت که دو روز پیش زمانی که دیدم العربیه از آغاز حملات به یمن خبر داد و پس از آن بود که یک ساعت پس از آن مشاهده کردم که "سعد الحریری" به اتخاذ موضع پرداخت و از حملات عربستان حمایت و گروه‌ها در یمن را محکوم کرد.

دبیر کل حزب الله لبنان گفت که چند روز پیش خود را برای سخنرانی درباره چندین موضوع آماده می کردم اما آن چیزی که در منطقه درباره جنگ علیه یمن روی داد باعث می شود تا بر سخنرانی‌ام تاثیر بگذارد همانطور که بر موضوعات مهم سیاسی در جهان تاثیر گذاشته است.

سید حسن نصرالله گفت که درباره موضوعات داخلی تنها درباره دو موضوع صحبت می‌کنم وپس از آن به تحولات در منطقه خواهم پرداخت.

وی گفت: هر انسانی در تعیین مواضع خود درباره تحولات در هر منطقه‌ای آزاد است و ما در لبنان با تاخیر در حال موضع گیری درباره اوضاع یمن هستیم.

سید حسن نصرالله گفت: اخبار را پیگری می‌کردم و دیدم که حریری درباره مداخله ایران صحبت کرد و در لبنان تمامی گروه‌ها موضع خود را[در قبال یمن] اتخاذ کردند و ما نیز این حق را داریم که موضع متفاوت خود را اعلام کنیم همانطور که به رای دیگران احترام می گذارم این حق را داریم که با ادبیات مناسب دیدگاه خود را اعلام کنیم.

وی در ادامه سخنرانی خود ابراز امیدواری کرد که تقسیم بندی‌های جدید حول تحولات اخیر در منطقه به تشنج در لبنان منتهی نشود یا تاثیری بر دولت نداشته باشد.

وی افزود:درباره اوضاع داخلی از ابتدا گفت‌وگو را که در راستای منافع ملی بوده انتخاب کردیم که طی آن حزب‌الله و المستقبل با یکدیگر گفت‌وگو کرده و انتظارها منطقی و واقعی بوده که طی آن خواستار کاهش تنش‌ها و جلوگیری از سقوط کشور بودیم.

دبیر کل حزب الله لبنان اضافه کرد: از همان ابتدای مذاکرات، برخی گروه‌های سیاسی در لبنان و برخی شخصیت‌ها در داخل المستقبل بودند که در راستای تخریب گفت‌وگوها کار می کردند و همچنان نیز در همین راستا فعالیت می کنند.

وی تاکید کرد که هیچ اهمیتی به سخنان در دادگاه بین المللی نمی‌دهیم و همچنان به گفت‌وگوها با المستقبل ادامه می‌دهیم و تمامی این تحریک‌ها را تحمل کرده و از طرفداران مقاومت نیز می‌خواهیم که به این مسائل اهمیتی ندهند.

دبیرکل حزب الله لبنان افزود: همه می‌دانند که ما به روشنی سخن گفتیم و موضع قطعی خود را درباره این دادگاه و اص ل و قوانین و نتایج آن اعلام کردیم و این موضوع در گذشته به پایان رسیده و در نتیجه حوادث این دادگاه (رفیق حریری) برای ما اهمیتی ندارد.

سید حسن نصرالله گفت: در خلال هفته های گذشته اتهامات جدیدی به ما مبنی بر به تعطیل کشاندن انتخابات ریاست جمهوری وارد شد. شکی نیست که برگزاری انتخابات امری ضروری است. ولی آنچه برای من مهم است این است که اخیرا به ایران و به ما اتهاماتی مبنی بر تعطیلی کشاندن انتخابات ریاست جمهوری زده شده است. من تاکید می‌کنم که ایران و ما در انتخابات ریاست جمهوری دخالت نمی‌کنیم. فرانسوی‌ها با ایرانی‌ها تماس گرفتند و آنها را به لبنانی‌ها ارجاع دادند. ایران مسئول به تعطیلی کشاندن انتخابات نیست. مسئول به تعطیلی کشاندن انتخابات ریاست جمهوری کشوری است که درباره نامزدی طبیعی که نماینده مسیحیان بزرگ است وتو می‌کند و این کشور عربستان و سعود الفیصل وزیر خارجه آن است. برآورد من این است که جریان المستقبل با این گزینه مشکلی ندارد ولی مشکل وتوی عربستان است.

نصرالله افزود: اما درباره اوضاع منطقه باید بگویم چه چیزی رخ داده تا موجب شده طوفان قاطع نظام عربستان و هم پیمانانش بوزد و ما این شجاعت و شهامت را نزد کشورهای عربی ببینیم؟ اما درد آور این است که ما طی دهه‌ها، در فلسطین  و ملت‌های منطقه ندیدیم که طوفان و نسیمی برای مبارزه با اسرائیل بورزد.

وی گفت: ملت فلسطین از سالها پیش فریاد می‌زنند و ملت لبنان در سال 1982 میلادی فریاد زدند و بعد از آن دیگر به شما نیازی ندارند. اما مردم مسلمان و اهل تسنن فلسطین همچنان شمار را می‌خوانند و رهبران عربی را صدا می‌زدند که هیچ حرکتی از خود نشان ندادند. پس این شجاعت و این اراده از کجا آمده است. این امر نیازمند درنگ و تفکر است.

نصرالله افزود: همه آنچه طی سالهای گذشته در منطقه ما رخ داده است نیاز به دخالت‌های عربستان نداشته، پس امروز چه رخ داده است؟ اگر هدف نجات مردم یمن است چرا مردم یمن را ترک کردید.

دبیرکل حزب الله لبنان گفت: اگر به زعم شما هدفتان برگرداندن دولت مشروع به نمایندگی عبدربه منصور هادی است، چرا تلاش نکردید که سرزمین فلسطین را بازگردانید.

دبیر کل حزب الله لبنان اضافه کرد: شما می‌گویید که اوضاع جدید در یمن امنیت ملی شما را تهدید می‌کند. آیا خطر اسرائیل را که دارای یکی از قدرتمندترین دبیرکل حزب الله لبنان گفت: اگر به زعم شما هدفتان برگرداندن دولت مشروع به نمایندگی عبدربه منصور هادی است، چرا تلاش نکردید که سرزمین فلسطین را بازگردانید.

دبیر کل حزب الله لبنان اضافه کرد: شما می‌گویید که اوضاع جدید در یمن امنیت ملی شما را تهدید می‌کند. آیا خطر اسرائیل را که دارای یکی از قدرتمندترین ارتش‌های جهان است را حس نکردید؟ این بدان معناست که اسرائیل از نظر اینها دشمن یا تهدیدی به شمار نمی‌آید که نیازمند همت یا طوفانی از این نوع باشد.

وی افزود: عربستان با انقلابی که به سرنگونی مبارک منتهی شد مخالف بود و این موضعی علنی بود اما هرگز اقدام به تشکیل ائتلافی بین المللی برای جنگ و حمایت از رئیس جمهور مشروع نکرد اما چرا این اقدام را در یمن انجام داد؟ این بهانه و دروغ است و این شیوه بازگرداندن رئیس جمهور در هیچ جای دنیا نیست.

دبیر کل حزب الله لبنان گفت: 3 دلیل برای جنگ علیه یمن اعلام شد که یکی از آنها این بوده که در آنجا رئیس جمهور قانونی وجود داشته اگر چه که وی استعفا داد و مدت ریاست جمهوری‌اش نیز به پایان رسید. فرض می‌کنیم که در آنجا رئیس جمهور مشروعی وجود داشته، اما آیا این دلیل کافی برای آغاز جنگ علیه یمن به شمار می‌آید؟ شما اینگونه اقدامی در گذشته انجام نداده‌اید. زمامی که ملت تونس علیه "زین العابدین علی" برخواست شما اقدام مشابهی انجام ندادید هر چند که همه موضع شما در قبال انقلاب تونس را می‌دانست و در مصر نیز همه موضع شما را می‌دانستند.

وی افزود: موضوع مساله رئیس جمهور قانونی نبوده بلکه موضوع از آن عمیقتر بوده است. بهانه دوم شما این بوده که گفتید شرایط جدید یمن امنیت عربستان و امنیت کشورهای حاشیه خلیج فارس را تهدید می‌کند. آیا هیچ دلیلی برای این موضوع برای آغاز جنگ و خونریزی داشتید؟ این انسانیت نیست و جزو دین خدا نیز به شمار نمی‌آید بلکه اینگونه اقدامات جزو اعتقادات جورج بوش بوده که مردم را بر اساس نیت‌هایشان مجازات می‌کرد. همه چالش‌ها داخلی یمن از جمله تروریسم، اقتصاد، توسعه و سیاست را می‌دانستند و این بدان معناست که ملت یمن کارهایی داشت که باید ده‌ها سال برای آنها تلاش می‌کرد پس ایا این ملت می تواند امنیت عربستان و کشورهای خلیج فارس را تهدید کند؟

دبیر کل حزب الله لبنان گفت: چیزی که می‌دانیم آن است که برادران انصارالله با عربستان و قطر و دیگر کشورهای خلیج فارس ارتباط داشتند و در شامگاه مرگ عبدالله، پادشاه سعود ی، گروهی از انصارالله در عربستان حضور داشتند اما با مرگ پادشاه عربستان ارتباطات نیز قطع شد.

وی تاکید کرد: انصارالله هرگز اعلام جنگ نکرده و خواستار گفت‌وگو بودند اقدام به هیچگونه اقدام خصمانه‌ای که جنگ علیه آنها را توجیه کند، نکردند.

سید حسن نصرالله گفت: بهانه سوم برای حمله به یمن که مهمترین و متوهمانه‌تر بوده و در رسانه‌های کشورهای حوزه خلیج فارس نیز بسیار منتشر شده، آن بود که یمن تحت اشغال ایران در آمد و ایران در یمن مداخله می‌کند که این بزرگترین دروغی است که به انتشار آن پرداختند. دلیل وشاهدی که نشان دهد یمن به اشغال ایران در آمده چه بوده است؟ ارتش ایران در یمن کجاست و پایگاه‌های نظامی این کشور کجا قرار دارد؟ آیا موضوع به اشغال در آمده شدن یمن توسط ایران حقیقت دارد؟

سید حسن نصرالله گفت: مشکل ذاتی در عقل نظام سعودی و کسانی که با این کشور همراه هستند وجود دارد و آن این است که به وجود ملت‌ها و دغدغه‌ ملت‌ها اهمیتی نمی‌دهند به همین دلیل است که اگر روزی مخالفتی در جریان مقابل وجود داشته باشد، رویکرد مشابهی با آن چیزی که با رویدادهای مصر و تونس و لیبی اتخاذ کردند، خواهند داشت و این تفکر به نتایج و سیاست‌های شکست خورده و اشتباه منتهی می‌شود.

نصرالله افزود: سیاست‌های خارجی عربستان منطقه را به جایی رسانده است که درهای آن به سوی ایران گشوده شود. مشکل به شما و به شکست و به فهم شما بر می‌گردد نه به ایران.

وی افزود: در سال 1982 در لبنان هنگامی که اسرائیل لبنان و پایتخت آن یعنی بیروت را اشغال کرد همه کشورهای عربی لبنان را تنها گذاشتند به جز سوریه. این حق لبنانی‌ها بود که به دنبال کسانی بگردند که به آنها کمک کنند. سوریه و ایران آمدند و لبنانی‌ها را تنها نگذاشتند. به ندای کمک لبنانی‌ها لبیک گفتند و آنها را کمک کردند و تجربه و مهارت و سلاح را به آنها انتقال دادند. اما مقاومت در لبنان لبنانی بود. اما شما مردم لبنان را نمی‌شناسید و گفتید این مقاومت ایرانی است و بر اساس این داده‌های ذهنی خود رفتار می‌کنید بدون اینکه دلیلی نزد خود داشته باشید.

دبیرکل حزب الله لبنان گفت هنگامی که آمدیم و گفتیم که می‌خواهیم پیروزی در لبنان را به همه اعراب منتقل کنیم نپذیرفتید و گفتید که این پیروزی، ایرانی و مذهبی است. اما ایران لبنان را اشغال  و نظر خود را نپذیرفتید و گفتید که این پیروزی، ایرانی و مذهبی است. اما ایران لبنان را اشغال  و نظر خود را به این کشور تحمیل نکرده است.

نصرالله افزود: درباره فلسطین، اعراب و مشخصا عربستان و خلیج فارس باید بگویم که شما ملت فلسطین را برای اسرائیل تنها گذاشتید تا اسرائیل مردم این کشور را بکشد و آواره کند. اینکه آمریکا به دنبال راه حل سیاسی می‌گردد سرابی بیش نیست. شما پول و ثروت دارید پس چرا مردم فلسطین در فقر و بدبختی زندگی می‌کنند. حالا اگر شما نمی‌خواهید سلاح بفرستید، اشکالی ندارد. ما به افسران و سلاح  و نه طوفان قاطع شما نیاز نداریم. بخشی از ثروت‌های خود را که در اروپا خرج می‌کنید به ملت فلسطینی که آنها را در برابر رنج و سختی‌ها تنها گذاشتید اختصاص دهید. این ملت از ایران کمک خواست. علی‌رغم اینکه ایران به لطف شما سالهاست در تحریم به سر می‌برد آنچه توانست تقدیم مردم فلسطین کرد از موضع گیری سیاسی تا ارسال سلاح و پول.

 

دبیر کل حزب‌الله لبنان گفت: در عراق نیز، عربستان و همراهانش صدام حسین را را برای جنگ علیه ایران تشویق و کمک مالی کرد که در این جنگ ایران و عراق ویران شدند و پس از آن نیز جورج بوش را برای اشغال عراق تشویق کردید و بخشی از عملیات پشتیبانی را انجام دادیم اما زمانی که ملت عراق تسلیم نشد و از فرصت خلاص شدن از صدام حسین استفاده کرد گروه‌های القادعده و تکفیری را وارد این کشور کردید. من از عراقی ها می خواستم و همچنان می‌خواهم که حقیقت را برای تمامی ملت‌های جهان آشکار کنند که چه کسانی افراد انتحاری و خودروهای بمبگذاری شده را به عراق ارسال می کرد. این افراد سازمان‌های اطلاعاتی عربستان بودند که این جنایت را علیه ملت عراق مرتکب شدند و آخرین جنایت شما داعش بوده که طی آن بتوانید نظام اسد و دولت مالکی را سرنگون کنید.

وی تاکید کرد: بندر بن سلطان همان کسی است که داعش را تشکیل داد و به تامین مالی آن پرداخت و پس از آن داعش از سیطره شما خارج شد و هم اکنون شما را ترسانده است.


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط اندیشه 94/1/8:: 12:20 عصر     |     () نظر
درباره
صفحه‌های دیگر
لینک‌های روزانه
لیست یادداشت‌ها
پیوندها
کودکان آسمانی
...عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست
بلوچستان
نگاهی نو به مشاوره
کانون فرهنگی شهدا
ساده دل تنها
پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ...
هم رنگــــ ِ خـــیـــآل
ماییم ونوای بینوایی.....بسم الله اگرحریف مایی
دکتر سعید روحانی
عشق مشعلدار
سارا احمدی
ماتاآخرایستاده ایم
چون میگذرد غمی نیست
رزمنده
مرام و معرفت
من.تو.خدا
سربازی در مسیر
پیکو پیکس | منبع عکس
تبیان
دریایی از غم
ارواحنا فداک یا زینب
مشکات نور الله
گل یا پوچ؟2
اصلاحات
دل پر خاطره
دهکده کوچک ما
بسیج اساتید فیروزکوه
ندای حق (دکتر احمدی)
شعرورباعی ظهور (علی مظفر)
وب سایت شخصی یاسین گمرکی
آتیه سازان اهواز
یار درونی
ریحانه
خیارج سرای من است
ترنم (کلیج)
بسیج اساتید دماوند
بسیج اساتید ری
حجاب گوهر ناب
قلبی خسته ازتپیدن
دفاع مقدس
هادی عبداله
بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور - واحد دررود
شهید آوینی
بسیج اساتید قرچک
بسیج اساتید پیام نور پرند
بسیج اساتید قدس
بسیج اساتید صباشهر
بسیج اساتید ورامین
بسیج اساتید پاکدشت
آریا زند
بسیج اساتید پرند
بسیج اساتید صفادشت
بسیج اساتید رودهن
بسیج اساتید ملارد
ورزش
مائده های آسمانی(تندپور)
کانون فرهنگی شهدا
فیروزکوه
دروازه پیشرفت (دکتر فرج پور)
روح الله عاشق
کنشلو
بسیج اساتید شهریار
بسیج اساتید رباط کریم
امانتدار امام
تو چی فکر می کنی
°°FoReVEr••
معماری
عاشقانه
افکارهای عجیب وغریب من
تنهایی.......
آرشیو یادداشت‌ها