سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خوردن از سرِ سیری، خواب بی شب زنده داری، خنده بی [مایه] شگفتی، ناله و مویه بلند به هنگام مصیبت، و بانگ نای در نعمت و شادمانی، نزد خدا سخت ناپسند است . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
اندیشه
 
سیدالشعرای ادب پارسی

همایش بزرگداشت امیری فیروزکوهی

همایش بزرگداشت سیدالشعرای ادب پارسی ، استاد امیری فیروزکوهی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه برگزار شد.

همایش بررسی ارزشهای هنری شعر استاد امیری فیروزکوهی با حضور چهره ماندگار ادب پارسی دکتر امیر بانو کریمی فیروزکوهی، فرزند استاد امیری فیروزکوهی و جمعی از ادب دوستان ، مسؤولان ادارات ، اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه در سالن شهید آوینی این واحد دانشگاهی با عظمت و شکوه خاصی برگزار شد .

در این همایش ابتدا دکتر علیرضا حسنی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه اظهارکرد: ارزش شعر امیری فیروزکوهی به محتوای غنی و پر از مفاهیم اخلاقی و اسلامی است که توانسته این شعر را از سایر شعرا متمایز کند.

وی چهره فرهیخته و ادبی امیری فیروزکوهی را مایه مباهات شهرستان فیروزکوه و ایران اسلامی برشمرد و گفت: به فرموده مقام معظم رهبری "استاد امیری فیروزکوهی سیدالشعرای ادب پارسی ایران اسلامی است" و نام وی در کنار بزرگان شعر فارسی همچون سعدی، مولانا و شهریار به زیبایی می درخشد .

در ادامه دکتر سعادتی از  اساتید ادبیات فارسی و عضو هیات علمی واحد فیروزکوه به بیان گوشه هایی از ارزشهای هنری شعر امیری فیروزکوهی پرداخت .

وی ضمن بیان قرائت قطعاتی از اشعار استاد و  با معرفی ویژگیهای این شعر در ادبیات فارسی ، شعر استاد امیری فیروزکوهی را سرآمد اشعار معاصر خواند.

دکتر امیر بانو کریمی فیروزکوهی در ادامه مراسم به بیان گوشه ای از زندگی پدر خویش پرداخت و گفت:  استاد هیچگاه شعر به مدح یا به هجو افراد نگفت؛ وی عاشق اهل بیت عصمت و طهارت( ع) بود و اشعارش در وصف امام عصر(عج) یا در رسای امام حسین (ع) همچون نگینی در بین اشعار معاصر می درخشد.

وی اخلاق مداری و تعهد شعری را از ویژگی های شعر  استاد برشمرد و تاکید کرد: امیری فیروزکوهی هیچگاه به دنبال نام و مقام نبود و همواره گمنامی را به کسب شهرت و مقام ترجیح می داد؛ به همین دلیل هم قبر استاد در مسجد امام زاده طاهر(ع) شهرری در گمنامی به سر می برد .

فرزند استاد امیری فیروزکوهی با اشاره به این موضوع که خانواده اش از سادات بنام فیروزکوه و از نسل حضرت امام سجاد(ع) است، گفت : در صورت تعامل و همراهی مسؤولان محلی شهرستان فیروزکوه، سال آینده و همزمان با با سی اُمین سالگرد رحلت آن شاعر نامی و فرهیخته پیکرش به شهرستان فیروزکوه منتقل شود تا ضمن ایجاد یک فضای معنوی و فرهنگی برای اهالی فرهنگ و ادب فارسی، به نوعی نام این شهر که با نام استاد گره خورده است درخشنده تر شود.

گزارش همشهری حاکی است؛در خاتمه مراسم از طرف ریاست واحد فیروزکوه و مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه لوح تقدیر و هدیه ای به رسم یادبود به فرزند استاد اهدا شد.

همچنین فرمانداری ، شهرداری و شورای شهر فیروزکوه ضمن موافقت با درخواست دکتر امیر بانو کریمی فیروزکوهی مبنی بر انتقال پیکر شاعر نامدار امیری فیروزکوهی به شهرستان فیروزکوه، برای تخصیص نقطه ای مناسب برای انجام این مهم اعلام آمادگی کردند.

گفتنی است؛ با دستور رئیس واحد فیروزکوه نام کتابخانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه به استاد سید کریم امیری فیروزکوهی مزین شد.

در خاتمه این همایش موسیقی زنده سنتی با اشعار این شاعر بزرگ امیری فیروزکوهی توسط گروه موسیقی سنتی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان فیروزکوه نواخته شد که مورد تشویق حاضران قرار گرفت.

سید کریم امیری فیروزکوهی در سال 1288  در فرح‌آباد فیروز کوه متولد شد . او فرزند سید مصطفی قلی منتظم‌الدوله از سادات فیروزکوه بود. پدرش از رجال اروپا رفته عهد مظفری و آشنا به تمدن جدید و جد اعلایش امیر محمد حسین خان سردار از جمله فاتحان هرات و بانی دبستان خیریه ایتام در تهران بود که به دبستان فیروزکوهی مشهور است.

امیر در هفت سالگی به تهران آمد. پدرش همان سال درگذشت و او تحت تعلیم و تربیت مادر قرار گرفت. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در تهران در مدارس سیروس، ثروت، سلطانی و کالج آمریکائی گذراند. سپس به تحصیل منطق و کلام و حکمت همت گماشت واز محضر استادانی چون آقا شیخ عبدالبنی کجوری و آقا سید حسین مجتهد کاشانی استفاده کرد.

او شاعر غزل و قصیده و از شیفتگان صائب بود و به سبک هندی شعر می‌سرود. در شعر به «امیر» تخلص می‌کرد. در زبان عربی تبحر داشت و به آن زبان نیز شعر می‌سرود.


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط اندیشه 92/7/30:: 12:36 صبح     |     () نظر
درباره
صفحه‌های دیگر
لینک‌های روزانه
لیست یادداشت‌ها
پیوندها
کودکان آسمانی
...عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست
بلوچستان
نگاهی نو به مشاوره
کانون فرهنگی شهدا
ساده دل تنها
پلاک آسمانی،دل نوشته شهدا،اهل بیت ،و ...
هم رنگــــ ِ خـــیـــآل
ماییم ونوای بینوایی.....بسم الله اگرحریف مایی
دکتر سعید روحانی
عشق مشعلدار
سارا احمدی
ماتاآخرایستاده ایم
چون میگذرد غمی نیست
رزمنده
مرام و معرفت
من.تو.خدا
سربازی در مسیر
پیکو پیکس | منبع عکس
تبیان
دریایی از غم
ارواحنا فداک یا زینب
مشکات نور الله
گل یا پوچ؟2
اصلاحات
دل پر خاطره
دهکده کوچک ما
بسیج اساتید فیروزکوه
ندای حق (دکتر احمدی)
شعرورباعی ظهور (علی مظفر)
وب سایت شخصی یاسین گمرکی
آتیه سازان اهواز
یار درونی
ریحانه
خیارج سرای من است
ترنم (کلیج)
بسیج اساتید دماوند
بسیج اساتید ری
حجاب گوهر ناب
قلبی خسته ازتپیدن
دفاع مقدس
هادی عبداله
بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور - واحد دررود
شهید آوینی
بسیج اساتید قرچک
بسیج اساتید پیام نور پرند
بسیج اساتید قدس
بسیج اساتید صباشهر
بسیج اساتید ورامین
بسیج اساتید پاکدشت
آریا زند
بسیج اساتید پرند
بسیج اساتید صفادشت
بسیج اساتید رودهن
بسیج اساتید ملارد
ورزش
مائده های آسمانی(تندپور)
کانون فرهنگی شهدا
فیروزکوه
دروازه پیشرفت (دکتر فرج پور)
روح الله عاشق
کنشلو
بسیج اساتید شهریار
بسیج اساتید رباط کریم
امانتدار امام
تو چی فکر می کنی
°°FoReVEr••
معماری
عاشقانه
افکارهای عجیب وغریب من
تنهایی.......
آرشیو یادداشت‌ها